- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Mini Cooper SE je prvý elektromobil britskej značky
Elektromobily ešte potrebujú pár rokov vývoja, no majú dobre nakročené k tomu, aby z nich spravili nielen praktické, ale aj zábavné vozidlá. Do éry alternatívneho pohonu vstupujú pomaly všetky automobilky a približne pred rokom sa k nim pridalo aj Mini, ktoré sa preslávilo výrobou ľahkých a poriadne mrštných vozidiel. Či z jeho dynamiky neukrojili ťažké akumulátory a aký je jeho dojazd sme zisťovali v meste aj pri jazde na dlhšej trase.
Jazda v elektromobile má svoje špecifiká, na ktoré si po presadnutí z auta so spaľovacím motorom musíte chvíľu zvykať. Za volantom najviac prekvapí pocit takmer nulovej zostatkovej kinetickej energie, keďže zotrvačnosť kolies predstavuje zbytočnú stratu pohybovej sily, ktorú možno rekuperovať, a v Mini to pocítite vtedy, keď zložíte nohu z plynu. Rýchlosť dramaticky klesne, v podstate v danom momente začnete brzdiť, na čo si musíte zvyknúť, keďže napríklad na dlhšie rozsvietené červené svetlá neprídete ako v bežnom aute na zotrvačnosť. Auto zastaví pokojne aj o dvadsať metrov skôr. Závisieť to bude od intenzity rekuperácie, ktorá sa nastavuje ovládačom na centrálnom paneli, kde môžete zvoliť vysoké či slabšie dobíjanie bateriek pri spomaľovaní. Navyše celý akt sprevádza zajímavý zvukový doprovod – auto bzučí ako električka, čo najmä v prvých dňoch príjemne spestruje jazdu. Lenže inak v priestrannom interiéri mechanické zvuky takmer nepočuť, keďže auto nemá výfuk ani motor. Maximálne vo vyšších rýchlostiach vnímate aerodynamický hluk zrkadiel a ostatných častí karosérie – no ten je takmer nepočuteľný, pretože dizajnéri navrhli karosériu s výborným koeficientom odporu vzduchu. V aute si budete užívať najmä dobré audio a podarenú grafiku prístrojových ukazovateľov, pričom najväčšie indikátory informujú o dojazde, miere toku elektrickej energie a rýchlosti. To všetko máte pred sebou na ústrednom paneli, no pohľad na dojazd pri plnom nabití jasne deklaruje, že auto je určené primárne do mesta. Pod podlahou konštruktéri schovali batérie, ktoré majú 32,6 kWh. Pri spotrebe 15,0 – 13,2 kW majú dojazd 235 až 270 kilometrov, čo bez dobíjania vydrží pri kratších trasách aj na celý pracovný týždeň, počas ktorého zájdete na nákup. Navyše ho môžete dobiť v nákupnom centre. Po pripojení na rýchlonabíjačku s 50 kW budete mať 80 % kapacity už po 35 minútach, no ak ho „pichnete“ na klasickú zásuvku v domácej garáži, budete čakať oveľa viac. Na 80 % to zaberie vyše 2,5 hodiny. Polemika, či ide o výhodnejší model jazdenia v porovnaní s klasickým spaľovacím agregátom je scestný, pretože ide o radikálne odlišné koncepcie. Zaujímavejšia je analýza jazdných vlastností. A na cestách je Mini Cooper SE, ktorý disponuje výkonom 184 koní, zaujímavou alternatívou k normálnemu autu so spaľovacím motorom. Tento Cooper si totiž ako prvý voz do rodiny kúpi len málokto, pretože limitovaný dojazd je v súčasnosti skrátka príliš obmedzujúcim faktorom. No ako druhé auto solídne zvládne jazdu z bodu A do bodu B, pričom za volantom to môže byť aj slušná sranda. Obrovským benefitom je, že 184 koní máte od momentu, keď ho prebudíte k životu.
Práca s hmotnosťou
V tomto trojdverovom Mini cítite, kde máte uložené ťažké batérie už pri prejazde prvou ostrejšou zákrutou. Prenos hmotnosti nespôsobuje citeľný bočný náklon, keďže ťažisko auta bez batérií sa nachádza pomerne nízko, a tak môžete zákruty rezať celkom rýchlo, najmä keď máte nastavený režim Sport, v ktorom je podvozok komunikatívny až-až. Cítite každú nerovnosť a to vám dáva čoraz väčšiu istotu. Problémom je, že pri vypnutej trakcii a zapnutom športovom režime môže v pretiahnutých zákrutách trochu vodičovi zavariť. Nejde o to, že by ste auto neskrotili, ale stane sa, že pri klopenej zákrute ide trochu „von“ zo stopy po vonkajšom prednom kolese. Ostatné Mini toto nerobia a v tomto dynamickom elektromobile to robí vyššia hmotnosť nad prednou nápravou. Bod, ktorý auto „vysúva“, leží pár centimetrov pred A stĺpikom, ale nejde o jazdný prejav, ktorý by ste museli riešiť, zaznamenali sme ho len na dvojici veľkých kruchových objazdov v Devínskej Novej Vsi v Bratislave a navyše sme tam išli vysokou rýchlosťou. No poznatok, kde leží „bod zlomu“ pri vypnutej trakcii, sa hodí pre ďalšiu jazdu.
V podstate ide o to, že auto má plný výkon k dispozícii hneď, keď zatlačíte na akcelerátor a pneumatiky majú pri vypnutej trakcii skrátka čo robiť, aby toľkú silu skrotili s gráciou. Napokon, z nuly na stovke ste za 7,3 sekundy, ale ruku na srdce – Mini Cooper SE nie je práve auto na dlhé jazdenie vo vysokej rýchlosti, pretože tak rapídne klesá dojazd a Mini ponúka iné, zaujímavejšie modely v edícii John Cooper Works.
Elektrický Cooper exceluje v komfortnej jazde v meste, najmä v najvyššej výbave XL, ktorá je vyšperkovaná do posledného detailu. Okrem športového volantu a panoramatickej strechy vnútri nájdete aj decentne nasvietenú britskú vlajku na palubnej doske pred spolujazdcom. Pohodlie dotvárajú kožené sedadlá a dvojica sediaca vpredu má naozaj kráľovský priestor, lenže vzadu to až tak ružové nie je. Dospelý pri nastupovaní dozadu musí zaspomínať na časy zo strednej školy, keďže predvádza celkom slušné akrobatické výkony a keď sa už usadí, nohy 180-centimetrového chlapa majú čo robiť, aby prežili. Keď sa upravia predné sadadlá, dá sa krátka cesta prežiť. No zadná „núdzová“ lavica lepšie poslúži na prepravu nákupov, keďže kufor nemá práve obrie rozmery. Dôležité je uvedomiť si, že Mini Cooper SE naozaj stelesňuje ideálne mestské auto, ktoré minimalizuje náklady na cestovanie, prináša slušnú porciu zábavy, vyzerá výborne a navyše s ním zaparkujete takmer všade, keďže má parkovací asistent, ktorý využije každý. Elektrické Mini je skrátka zábavné a do meste maximálne praktické elektroauto, ktoré má s vyváženou pravou nohou priemernú spotrebu 16 kWh/100 km.
Motor: synchrony elektromotor
Výkon: 184 koní
Najvyšší krútiaci moment: 270 Nm
Max. rýchlosť: 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,3 s
Dojazd: 235 km
Text: AK Foto: AO